torsdag 7 januari 2010

Surdegsbullar med citron och sesam

























Jag blev inspirerad att testa citron i brödet, efter att ha fått ett oerhört gott matbröd här om dagen med just citron i. Detta bröd ska jag ha tillsammans med torsdagssoppan.

12 bullar:
Rågsurdeg*
4 dl kallt vatten
9 dl mjöl (jag använde 2 dl durumvete och 7 dl vetemjöl special)
0,5 msk salt
rivet skal av 1/3 citron
sesamfrö

Kör allt utom sesamfrö i köksassistenten i ca 10 min, lite i omgångar. Lägg degen i en plastlåda med lite olja i botten. Vik ihop degen några gånger första timmen. Plasta lådan och låt degen frodas några timmar. Min fick jäsa i 5-6 timmar. Jag kan inte så mycket om jäsning. Kan det jäsa för länge? Därefter la jag degen på mjölat bord och delade den i små bitar och runddrev** dem. De fick sen jäsa ca 1 h medan ugnen blev varm. Pensla dem med vatten och strö på sesamfrö. In i ugnen på 225 grader. Ca 30 min fick mina stå inne innan jag var nöjd med färgen. Låt kallna på galler.
*Rågsurdeg: jag har lärt mig allt jag kan om surdeg från Pain de Martin-bloggen. Till denna surdegsgrund blandade jag ca 0,5-1 dl kylskåpskall surdeg med 3 dl ljummet vatten och 3 dl rågmjöl (saltå kvarn). Denna fick stå ca 10 h i rumstemperatur. Därefter använder jag nästan allt till brödet, men spar en klick som åker in i kylskåpet igen.
**Man kan läsa allt om rundrivning på Pain de Martin

Inga kommentarer: