lördag 29 december 2012

Havrekakor med russin, mandel och gojibär

Riktigt dåligt foto men fantastiska kakor, så jag var tvungen att lägga upp dem ändå.

11 st små kakor
1 dl mandlar
5 torkade aprikoser (osvavlade)
3 msk smör
2 msk honung
2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1 äggvita
en nypa salt
3 msk russin
3 msk gojibär
2 msk kakaonibs






Mal hälften av mandlarna till mjöl. Mixa samman rumsvarmt smör, honung, äggvita och mandelmjölet. Mixa aprikoserna till en smet, rör i. Tillsätt havregrynen, bakpulver och en nypa salt. Blanda ordentligt. Hacka resten av mandlarna. Rör i russin, gojibär, hackad mandel och kakaonibs. Forma små kakor. Jag använde en muffinsform som jag smorde med smör. Grädda i ca 12 min på 175 grader eller tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.

2 kommentarer:

Viccy sa...

Ser gott ut! :)

Mat för en dam sa...

Ja, de är sjukt goda! har gjort en dubbelsats nu när jag ska upp till fjällen på lördag:)