tisdag 25 november 2014

Vegansk välling på skrädmjöl och quinoamjöl (glutenfri och mjölkfri)

Här har det varit lugnt och tyst ett riktigt bra tag. Fick dock lite tid över och ville skriva lite om mitt senaste vällingexperiment.

Min lilla ettåring älskar välling och för oss så funkar det väldigt bra att ge honom en flaska till frukost och en på kvällen. Vi har främst gett honom Ottos välling - en färsk ekovälling som man prenumererar på (alternativt köper i vissa affärer). Den blir ganska dyr i längden, men är väldigt god och innehåller inget mer än färsk mjölk, havrebas och tillsatta mineraler och vitaminer. Den innehåller 1,2 mg järn/dl.

Jag blev dock sugen på att pröva göra en variant utan mjölk och som också har ett bra järnvärde. Jag har experimenterat med skrädmjöl och havremjölk och tillsatt en liten del quinoamjöl och kokosmjölk för ökat järnvärde. Skrädmjölet ger en härlig kolaaktig smak. Quinoamjöl är inte så gott enligt mig, så jag vill inte att det ska ta över smakmässigt. Nyponskalsmjöl är otroligt c-vitaminrikt och ökar järnupptaget. Rapsolja innehåller bra fetter. Vällingen är dessutom glutenfri.

Recept (ca 6-7 dl)
2 msk skrädmjöl
1 msk quinoamjöl
6 dl havremjölk (använder Oatly eko)
1 dl vatten
1 dl kokosmjölk
1 tsk nyponmjöl
2 msk kallpressad rapsolja

Blanda skrädmjöl, quinoamjöl och nyponskalsmjöl i en kastrull, häll på kallt vatten och några dl havremjölk. Vispa till klumpfritt. Värm upp vällingen försiktigt till den börjar tjockna något. Ta från plattan och blanda i resten av havremjölken och kokosmjölk. Späd eventuellt med mer havremjölk/vatten om den blir för tjock. Vispa i rapsolja. Låt svalna till lagom temperatur.

Näringsvärde: Denna välling innehåller ca 1 mg järn/dl. Pulvervälling innehåller ca 1,2 mg järn/dl. Denna välling innehåller alltså lite mindre järn, men pulvervällingen och den färska vällingen är ju baserade på mjölk vilket ju hämmar järnupptag så utan att vara någon expert så tror jag nog att denna hemgjorda variant absolut innehåller tillräckligt.

En ettåring som äter en massa andra järnrika livsmedel som ägg, banan, tofu, quinoa, kokosmjölk mm så tror jag absolut att man kommer upp till RDI på 8 mg järn/dag.

För lista över järn i livsmedel klicka här. 

Inga kommentarer: